Vele hemels....

Ik ben geen prater. Mijn hersenen werken te traag om gevat te antwoorden, om uit die vijver van bezonken gedachten de juiste woorden op te vissen. Welk woord past het meest bij wat ik voel, bij wat ik denk..., de zinsconstructie, de opbouw van het verhaal...ik vind het een hele opgave om dat zo snel snel te moeten afhandelen. De weg van het brein naar de mond is ook zo kort.
Bij mij gaat het zoals in een flipperkast : de bal wordt afgeschoten en tikt van links naar rechts en rechts naar links, rolt terug, nog een tik, schiet terug weg, van links naar rechts en passeert nog langs zoveel tussenstationnetjes van kling en klang en stuiter dong...wat wou ik nu alweer zeggen ...?
Ik ben dan ook altijd jaloers op die vlotte praters. Vooral op diegenen die zo gemakkelijk hun diepste gedachten kunnen verwoorden. Topscoorders van het voetbal : De bal, tsjak en recht in het doel!
Zoals Griet Op de Beeck. Niet alleen een fantastische schrijfster, maar ook een spraakwaterval, zo bleek uit het programma 'Alleen Elvis blijft bestaan'. Ik heb het opgenomen, die aflevering. Bekeken, en niet gewist. Ik was er van aangedaan. Haar woorden bleven hangen. Zo zuiver. En het ging niet over koetjes en kalfjes, het was een filosofisch geladen gesprek, over het leven enzo. Zo'n gesprek waar ik het meest van hou. Het is er nog niet van gekomen om het opnieuw te bekijken, maar ik heb alvast wel haar boek gelezen " Vele hemels boven de zevende". "...over het bestaan dat belachelijk mooi en geweldig lastig is, allemaal tegelijk." Een boek zoals ik in lange tijd niet meer heb gelezen. Ze schrijft zoals ze praat : gemakkelijk, vlot, intens, diep, hoopvol, grappig, schoon... Een aanrader, dat boek !

Bekijk de trailer : Vele hemels boven de zevende






Reacties